8 dintre cele mai importante motive pentru care trebuie să mănânci gutui

8 dintre cele mai importante motive pentru care trebuie să mănânci gutui

0 1367

Puțini sunt cei care pot spune că iubesc gutuile, aceste fructe fiind, de cele mai multe ori, evitate. Este adevărat că au un gust acrișor și astringent, care ne lasă gura pungă, dar la fel de adevărat este că sunt extrem de sănătoase și benefice pentru organism. Noi îți dăm mai jos 8 motive pentru care trebuie să mănânci gutui în fiecare toamnă și îți prezentăm și o rețetă dulce pe care e musai s-o încerci și tu.

gutui1. Sunt foarte ușor de digerat

Gutuile conțin o mare cantitate de fibre care ajută tranzitul intestinal prin stimularea secreției gastrice. În acest fel, vei fi ferită de constipație dar și de afecțiuni mult mai serioase și mai grave precum cancerul colorectal. Mai mult, fibrele ajută la eliminarea depunerilor de colesterol de pe artere și vasele de sânge.

celule-cancerigene2. Au proprietăți anticancerigene

Nivelul ridicat de antioxidanți – compuși fenolici și fitonutrienți – pe care îi conțin gutuile ajută la eliminarea radicalilor liberi din organism, care se fac vinovați de apariția mai multor tipuri de cancer. Această afecțiune poate fi prevenită dacă îți vei face o obișnuință din a consuma în fiecare toamnă gutui.

femeie-cura-de-slabire3. Gutuile te ajută să slăbești

Dacă vrei să dai jos kilogramele acumulate în timp sau să-ți menții silueta dobândită, va trebui să ai un metabolism accelerat și o digestie foarte bună. Fibrele dietetice pe care le conțin gutuile vor ajuta sistemul digestiv să funcționeze la capacitate maximă, eficient și regulat.

femeie-ten4. Ajută la menținerea sănătății pielii

Antioxidanții și vitaminele care se regăsesc în gutui ajută la menținerea sănătății pielii. Vei avea un ten strălucitor, proaspăt, tânăr, lipsit de pete și riduri. Consumul de gutui te va întineri cu câțiva ani buni. Antioxidanții elimină radicalii liberi din organism care afectează celulele pielii îmbătrânindu-le înainte de vreme. De asemenea, antioxidanții protejează pielea de efectul negativ al razelor ultraviolete.

tensiune arteriala5. Reglează tensiunea arterială

Potasiul este unul dintre cele mai importante minerale din organismul nostru. Este esențial în reglarea tensiunii arteriale facilitând transferul de fluide în celule. Practic, potasiul ajută vasele de sânge și arterele să se relaxeze, reducând în acest fel presiunea asupra sistemului cardiovascular. în acest fel se elimină riscul apariției bolilor de inimă. Și un alt lucru pe care ar trebui să-l cunoști: consumul de gutui duce la scăderea nivelului de colesterol rău din sânge. Acțiunea antioxidanților are ca efect neutralizarea trigliceridelor și eliminarea grăsimilor depuse pe pereții vaselor de sânge. Mai mult, în coaja gutuilor se regăsește un flavonoid denumit quercetină, care reduce inflamarea vaselor de sânge.

celule-rosii6. Stimulează producția de celule roșii

Gutuile sunt o bogată sursă de minerale printre care fier, cupru și zinc – elemente necesare organismului pentru procucerea celulelor roșii. Când nivelul producției de celule roșii este ridicat, se îmbunătățește semnificativ circulația sângelui în întreg organismul. În acest fel, celulele se oxigenează mult mai repede și mult mai bine. Acest proces de oxigenare a întregului organism este benefic inclusiv pentru piele: sunt activați și stimulați foliculii scalpului, iar părul tău va crește mai repede și va fi mult mai sănătos.

femeie-fericita-care-sare7. Gutuile fortifică sistemul imunitar

Consumul de gutui ajută la întărirea sistemului imunitar, organismul reușind să facă față cu brio atât banalelor răceli cât și afecțiunilor mai grave. Aceste fructe conțin o mare cantitate de antioxidanți printre care vitamina C, care ajută la creșterea nivelului de celule albe din sânge. Acestea sunt esențiale pentru ca organismul să poată lupta împotriva virusurilor și bacteriilor. Gutuile te feresc, așadar, de gripă și răceală, mai ales că ne aflăm la începutul sezonului rece.

zahar buze8. Reglează nivelul de zahăr din sânge

Persoanele care suferă de diabet ar trebui să consume cu încredere gutui. Aceste fructe bogate în fibre, care înlesnesc digestia și ajută tranzitul intestinal, reglează nivelul de zahăr din sânge. Se știe că o fluctuație a nivelului de zahăr din sânge este periculoasă pentru bolnavii de diabet, putând fi chiar fatală.

 jeleu

Rețetă de toamnă – Jeleu de gutui

Ingrediente:

1,6 kg de gutui, 1,6 litri de apă, zahăr (4,5 cești)

Mod de preparare:

Gutuile se spală, se îndepărtează codițele și cotorul, se taie în bucățele mici și se pun într-o oală cu fundul mai gros. Se adaugă apă cât să le acoperi puțin. Oala se pune pe aragaz, iar după primul clocot gutuile se fierb la foc mic. Sunt gata când sunt foarte moi.

După ce au fiert, fructele se răstoarnă într-un bol și se pasează până când ajung la consistenta unei paste fine. Acest puire se răstoarnă apoi într-un tifon și se lasă la scurs într-un bol timp de câteva ore. În mod normal ar trebui să obții în jur de 4,5 cești de suc. Dacă nu, mai adaugă în puire puțină apă.

sirop-de-gutui

Sucul de gutui se răstoarnă într-o oală cu fundul mai gros și se pune la fiert, la foc mic. Apoi, se adaugă zahărul: în jur de 4,5 cești (o ceașcă de zahăr la o ceașcă de suc). Amestecă bine compoziția în așa fel încât zahărul să nu se lipească și să nu se ardă. În același timp, se înlătură cu o lingură spuma care se formează. În timp ce fierbe, sucul de gutui își va modifica consistența, devenind din ce în ce mai vâscos. Vei ști că este gata când temperatura acestuia va fi de 108-110 grade Celsius. Evident, vei avea nevoie de un termometru pentru alimente. O altă variantă este să iei cu o lingură puțină compoziție și să o dai la rece, în frigider. După ce s-a răcit cât de cât, apas-o ușor cu degetul. Dacă se strânge în jurul degetului, înseamnă că poți stinge focul.

Jeleul de gutui se toarnă în borcane sterilizate care se sigilează și se depozitează într-un loc întunecat, uscat și răcoros precum în beci sau cămară.

COMENTARII

Lasă un răspuns