Așa mănânci sănătos în Postul Crăciunului! Cu ce înlocuim carnea, ouăle și...

Așa mănânci sănătos în Postul Crăciunului! Cu ce înlocuim carnea, ouăle și lactatele

0 143
femeie legume

Din 15 noiembrie până la 24 decembrie ne aflăm în Postul Crăciunului, iar dacă vrei să-l ții va trebui să renunți la carne, ouă și lactate, adică la produsele de origine animală. Însă, asta nu înseamnă că vei mânca mai puțin sănătos. Dimpotrivă! Proteinele, vitaminele, mineralele și nutrienții de care organismul tău are nevoie se regăsesc în legume, fructe, zarzavaturi și verdețuri. Uite ce alimente să consumi în această perioadă!

ciuperciCiuperci – Cipercile mai sunt denumite şi carne vegetală pentru că înlocuiesc cu succes carnea şi produsele din carne. Conţin 90% apă şi sunt foarte sărace în calorii. Ele pot fi consumate proaspete, tăiate bucăţele în salate, dar şi preparate la tavă sau grătar. Dacă le mănânci proaspete, medicul nutriţionist recomandă să consumi o cantitate mică, deoarece ciupercile conţin  anumite fibre care se digeră bine doar dacă sunt tratate termic. Putem folosi ciupercile şi în mâncăruri gătite: mâncărică de ciuperci, sarmale de post cu orez şi ciuperci, pilaf cu ciuperci sau ardei umpluţi cu orez şi ciuperci.

fasoleFasole, linte și năut – Carnea mai poate fi înlocuintă şi cu fasole uscată, mazăre, năut sau linte. Fasolea uscată conţine foarte multe fibre. Putem mânca salată în care să adăugăm boabe de fasole fiartă, putem consuma fasole bătută, mâncărică sau ciorbă de fasole. Atenție! Când o prepari, fasolea trebuie fiartă în trei ape pentru a inactiva factorii ce  blochează digestia. Şi hrişca este extrem de sănătoasă. Bogată în vitamina P, combate celulita, hemoroizii şi varicele. Fasolea conţine cea mai mare cantitate de proteine înlocuind cu succes produsele din carne.

soiaSoia – Soia este o altă sursă foarte importantă de proteine care poate fi consumată în locul produselor din carne. Alege lapte din soia fortificat deoarece conţine multe vitamine şi minerale. Produsele din soia înlocuiesc cu brio produsele din carne, ouăle dar şi lactatele.

Zarzavaturi – Dacă la felul doi avem mâncare de ciuperci sau de fasole, la felul întâi putem servi supe sau ciorbe de zarzavat. Cumpără leuştean, pătrunjel, mărar, legume precum ţelină, morcov, păstârnac, ardei gras, dovlecel şi acreşte cu zeamă de lămâie.

orezOrez – La prânz, în meniul tău poți include și pilaf de orez cu legume și ciuperci. Este o mâncare foarte sănătoasă și ușor de digerat. Evident, poți pregăti tocănițe de cartofi cu legume sau ghiveci de legume.

Fructe și legume proaspete – Cumpără şi consumă cu încredere ardei gras, salată, varză, cartofi, dar şi fructe precum mere, pere, gutui etc. Salata nu trebuie să-ţi lipsească din meniu. Iar dacă te gândeşti la un desert, poţi alege ciocolată amăruie de post.

Ce trebuie să știi despre Postul Crăciunului

Când ţinem post negru – În ultima zi a postului, în data 24 decembrie, adică în Ajunul Crăciunului, credincioșii trebuie să respecte un post mai aspru decât în celelalte zile: ei nu trebuie să mănânce nimic până după-amiaza, iar în alte zone din țară se mănâncă doar la răsăritul Luceafărului de seară. Nu toată lumea ține post negru, însă dacă vrei să încerci ar trebui să știi aceste lucruri.

ulei si vin

Dezlegări la ulei şi vin – În Post, în zilele de luni, miercuri şi vineri se mănâncă bucate fără ulei şi nu se bea vin. Când se sărbătoreşte vreun sfânt mare, menţionat în calendar cu cruce roşie, în ziua respectivă (fie că este miercuri sau vineri) se consumă bucate cu ulei și se bea vin. Dezlegări sunt şi în sâmbetele şi duminicile până pe 20 decembrie inclusiv, în zilele de marţi şi joi.

peste

Dezlegări la peşte – Până la 20 decembrie, în zilele de sâmbătă și duminică, este dezlegare la pește. Dacă, în afara acestor zile, se sărbătorește hramul bisericii sau un sfânt însemnat în calendar cu cruce roșie, se face, de asemenea, dezlegare la pește. De exemplu pe 30 noiembrie, la sărbătoarea Sfântului Apostol Andrei.

Cine nu ar trebui să țină post – Copiii pot fi învăţaţi de mici să ţină post, însă cei cu vârsta de peste 7, 8 ani. Excepţie sunt copiii bolnavi, anemici, rahitici, pentru care o alimentaţie corespunzătoare şi variată este foarte importantă. De asemenea, gravidele, lăuzele şi femeile care alăptează au dezlegare la post. Şi asta, pentru că atât mama, cât şi copilul au nevoie de hrană consistentă. Şi bolnavii, în cazul în care aceştia au indicaţie medicală de a nu ţine post, sunt dezlegaţi.

COMENTARII

Lasă un răspuns