A început sezonul marilor reduceri! Uite cum să nu te laşi păcălită...

A început sezonul marilor reduceri! Uite cum să nu te laşi păcălită la cumpărături!

0 1650

Pe 15 ianuarie, s-a dat startul marilor reduceri, iar magazinele sunt pline de oferte care mai de care mai atractive. Cu toate acestea, perioada soldărilor te poate lăsa cu buzunarele goale dacă nu ştii cum să te fereşti de capcane. Specialiştii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor ne spun la ce fim atenţi când mergem la cumpărături.

Ce trebuie să conţină eticheta produsului?

Specialiştii Direcţiei de Supraveghere Piaţă din cadrul ANPC ne sfătuiesc să fim foarte atenţi la eticheta produsului scos la reducere. Pe lângă numele producătorului sau al importatorului, pe lângă menţionarea ţării de provenienţă, eticheta trebuie să arate noul preţ lângă preţul anterior, barat. De asemenea, se acceptă menţiunea preţ nou – preţ vechi lângă sumele corespunzătoare dar şi menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Atenţie la modul de calcul al preţurilor 

Orice anunţ de reducere de preţuri care nu corespunde reducerii practicate efectiv de magazin în raport cu preţul de referinţă este considerat o formă de publicitate înşelătoare. Pentru a verifica dacă magazinul practică cu adevărat reducerile pe care le afişează, clienţii pot calcula preţul corect. Astfel, o bluză de 100 de lei care este redusă cu 50% va costa, acum, 50 de lei. În cazul în care nu este aşa, iar produsul costă mai mult, te poţi adresa ANPC.

Anunţurile, cât mai vizibile

Orice anunţ de reducere de preţuri, indiferent de forma în care este redactat, de modul de publicitate şi motivele reducerii trebuie să se adreseze tuturor consumatorilor şi să indice în cifre o reducere în raport cu preţurile de referinţă. De asemenea, orice anunţ de reducere de preţ exprimată fie în valoare absolută, fie în procente trebuie să fie cât mai vizibil, uşor de citit şi de înţeles.

Şi afişele promoţionale te pot păcăli

La sfârşitul perioadelor de reducere de preţuri vânzătorii mizează pe un alt truc. „Ultimele zile de reduceri! Ultimele promoţii!” Acest gen de afişe lipite pe geamurile magazinelor servesc unui scop precis: să creeze panică, un sentiment de urgenţă. „Trebuie să cumpăr neapărat, mâine nu voi mai găsi la preţuri aşa de mici!”, îţi spui în gând şi cheltuieşti fără să-ţi dai seama că ai fost manipulat. Vânzătorii îţi induc sentimentul că în altă zi nu ai mai avea timp să faci cumpărături, că vei rata ocazii unice, cu care nu te vei mai întâlni. Acest sentiment de panică te face să cumperi pe loc, fără să mai gândeşti lucid.

Vânzătorii mizează pe lăcomia clienţilor

Cumpără produse în valoare de 100 de lei şi plăteşti 50!” „Ia trei perechi de blugi şi primeşti una gratuit!” Îţi sună cunoscut acest tip de anunţuri? Gândeşte-te bine: chiar ai nevoie de acele haine care, în total, însumează 100 de lei? Chiar ai nevoie de trei perechi de blugi? Căci, iniţial, tu ai intrat în magazin să cumperi doar o cămaşă. Pentru că managerul magazinului mizează pe dorinţa ta de a face cât mai multe cumpărături, acesta îţi poate întinde capcane în care tu să cazi foarte uşor.

 De ce trucuri trebuie să ne ferim?

 – Unii vânzători aruncă într-un coş produse care se vând la preţ întreg ca să dea senzaţia că sunt la preţ redus.

– Alţii pun în coşuri produse scumpe alături de unele care chiar sunt la reduceri, în ideea că, tot răscolind printre haine, vei fi atras de una din noua colecţie şi te vei gândi să o cumperi.

– În alte magazine sunt afişate procente de reducere în dreptul unor produse care se vând la preţ întreg.

– În unele magazine vedem anunţuri de genul „Produse începând cu 20 de lei” şi, în mod normal, te gândeşti că în raftul respectiv vei găsi inclusiv produse care se vând la 20 de lei. Când colo, găseşti doar haine care trec de 30, 40 de lei.

Orice anunţ de preţ trebuie să fie indicat în cifre

Specialiştii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor ne dau câteva sfaturi pe care trebuie să le urmăm când mergem la cumpărături. „Clientul trebuie să ştie că orice anunţ de reducere de preţuri trebuie să indice în cifre această reducere, în raport cu preţul iniţial. De asemenea, orice anunţ de reducere de preţ exprimată în procent trebuie efectuat vizibil pentru fiecare produs în parte astfel: prin menţionarea noului preţ lângă preţul vechi barat, prin menţiunea preţ nou – preţ vechi lângă sumele respective sau prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul vechi, barat. O reducere de preţ prezentată clienţilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs este interzisă. Nu în ultimul rând, atenţie mare la anunţurile de reducere de preţuri care nu corespund reducerii practicate efectiv în raport cu preţul de referinţă!

Care sunt produsele pe care le poţi cumpăra la reducere de preţ

Vânzarea de soldare este acea vânzare însoţită de publicitate şi care, printr-o reducere de preţ, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri în scopul reînnoirii sezoniere a sortimentului de mărfuri. Trebuie menţionat faptul că această practică de reducere a preţurilor la unele produse este reglementată prin lege, iar perioada şi modul de a vinde prin soldare trebuie să fie respectate. Perioadele de soldare se stabilesc de comerciant între următoarele limite:

  • Perioada 15 ianuarie-15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă-iarnă;
  • Perioada 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară-vară.

Eşti nemulţumita? Uite cui te poţi adresa!

Ai sesizat o problemă şi vrei să faci o reclamaţie? Modalitatea de rezolvare este următoarea: clientul nemulţumit trebuie să încerce să rezolve neînţelegerea pe cale amiabilă cu vânzătorul. Dacă nu se ajunge la o înţelegere, consumatorul poate depune o reclamaţie la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor din judeţul în care locuieşte sau la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti. Detalii privind depunerea unei reclamaţii se găsesc pe site-ul ANPC www.anpc.gov.ro la Info reclamaţii.

COMENTARII

Lasă un răspuns