Vitamina D. Cum te ajută și în ce alimente se regăsește

Vitamina D. Cum te ajută și în ce alimente se regăsește

0 212
Femeie care stă întinsă în iarbă la soare
Soarele este o sursă naturală de vitamina D

Vitamina D este esențială pentru sănătate, dar și pentru buna dezvoltare a organismului. Cel mai simplu mod pentru a evita deficitul este expunerea zilnică la soare măcar 15-20 de minute, însă, în anotimpul rece soarele este mai scump la vedere. Nu mai spunem că pandemia de coronavirus ne-a ținut anul acesta mai mult în casă. Un motiv pentru care s-ar putea să suferim de un deficit mai mare decât ne-am aștepta. Iată tot ce trebuie să știi despre vitamina soarelui!

Ce este vitamina D

Vitamina D, cunoscută și sub denumirea de vitamina soarelui, este extrem de importantă pentru organism. Vestea proastă este că foarte mulți dintre noi avem carențe, iar acest lucru nu se observă imediat, ci pe termen lung. O persoană căreia îi lipsește acest element ar putea suferi la un moment dat de osteoporoză, artrită, anxietate, depresie, oboseală sau va avea sistem imunitar slăbit.

Pastile și stetoscop
Vitaminele, mineralele și nutrienții esențiali pe care îi furnizezi organismului țin medicul departe

Beneficii

Vitamian soarelui este unul dintre elementele esențiale pentru buna dezvoltare a organismului. Acest element ajută la absorbția mai multor minerale printre care calciu, magneziu și fosfor, protejează oasele, dantura și te ferește de diabet. Mai mult, ea întărește sistemul imunitar care va reuși să facă față cu brio bolilor. Recent, în urma unui studiu efectuat de specialiști s-a constatat că persoanele infectate cu SARS-CoV-2 aveau deficit de vitamina D.  

Unde se găsește

Știm cu toții că razele de soare sunt cea mai bună sursă naturală de vitamina D. Însă, în sezonul rece, când ziua se micșorează, iar noaptea devine din ce în ce mai lungă, când vremea aduce nori, ceață și ploi, iar soarele este așa de scump la vedere, absorbția este compromisă. Ce e de făcut? O putem lua din anumite alimente sau din suplimente alimentare

Semne ale deficienței de vitamină D

  • Dacă te simți mai mereu obosit și fără energie s-ar putea să ai o deficiență de vitamina D. 
  • Lipsa acestei vitamine duce, printre altele, la dureri de încheieturi, la dureri musculare, oboseală accentuată – de exemplu îți este foarte greu să urci scările sau să depui un alt efort fizic minim. 
  • Căderea masivă a părului este un alt semn de carență.
  • Dacă observi că o rană se vindecă mai greu – te-ai tăiat, de exemplu – există șanse destul de mari să ai o lipsă de vitamina D. 
  • Potrivit specialiștilor, problemele digestive prelungite pot fi și ele o cauză pe care ai putea să o observi.
  • Nu în ultimul rând, multe persoane care au o carență de vitamina D se confruntă cu anxietate și depresie
Bol cu terci de ovăz
Terciul de ovăz conține toate vitaminele și mineralele de care are nevoie organismul, inclusiv vitamina D

Alimente bogate în vitamina D

Vitamina D este de mai multe tipuri, de la D1 la D12, însă doar două dintre acestea sunt esențiale pentru organism: vitamina D2, care se regăsește în anumite plante, ciuperci și drojdie și vitamina d3 care se regăsește în peștele gras și ouă. Printre alimentele bogate în vitamina D se numără laptele de vacă, iaurtul, sucul de portocale, ciupercile, ouăle și peștele gras. 

Pahar cu lapte
Laptele de vacă este bogat în calciu, vitamina D și proteine

Laptele de vacă 

Specialiștii în nutriție ne sfătuiesc să bem câte un pahar cu lapte de vacă în fiecare zi, căci această cantitate ne ve furniza aproximativ 20% din necesarul zilnic de vitamina soarelui. Nu mai spunem că laptele este și o sursă foarte importantă de calciu. Dacă vrei să urmezi acest sfat, alege un sortiment de lapte gras și evita-l pe cel light sau slab. Motivul? Laptele fără grăsimi conține o cantitate foarte redusă de vitamina A, D, E și K. 

Pahar plin cu iurt și fructe proaspete
Iaurtul cu fructe proaspete îți furnizează calciu și vitamina D

Iaurt

Iaurtul este foarte bogat în proteine, iar unele sortimente pe care le găsești în magazin sunt îmbogățite cu vitamina D. Atenție, totuși! Acest tip de iaurt conține, din păcate, arome artificiale dar și o cantitate destul de mare de zahăr. Cel mai recomandat ar fi să încerci să-ți prepari iaurtul chiar la tine acasă. Cu siguranță pe internet găsești o mulțime de rețete simple și rapide. 

Pahar cu suc de porticale
Bea câte un pahar cu suc proaspăt de portocale și vei ține bolile la distanță

Sucul de portocale, bogat în vitamina D

Un motiv în plus să consumi suc de portocale – pe lângă faptul că e plin de vitamine, minerale și nutrienți: este bogat în vitamina D! Această băutură poate fi servită la micul dejun în fiecare dimineață și îți va furniza toată energia de care ai nevoie până după orele prânzului. Este cel mai bun mod de a-ți începe ziua! Optează pentru o băutură naturală pe care să ți-o prepari singură și evită sucurile din magazin. Sunt pline de chimicale și zahăr. 

Coș cu ciuperci care conțin vitamina D
Ciupercile uscate, un deliciu culinar pe care artrebui să-lș încerci

Ciuperci

Ciupercile conțin o cantitate mare de vitamina D, dar sunt bogate și în complexul de vitamine B: B1, B2, B5 și minerale precum cuprul. Însă, trebuie să știi că nu toate ciupercile conțin aceeași cantitate de vitamina D. Aceasta variază de la un soi la altul. Motiv pentru care specialiștii recomandă să culegi ciuperci care sunt uscate la soare. Dacă e prea complicat, ai putea ciumpăra ciuperci proaspete și le-ai putea usca ținându-le pentru câteva zile în soare. În acest fel vor conține o cantitate mai mare de vitamina D.

Ouăle preparate sub formă de omletă conțin vitamina D
Medicii recomandă consumul unui ou pe zi. Nu mai mult!

Ouă

Gălbenușul de ou este o sursă importantă de vitamina soarelui. Este adevărat că îți va aduce câteva calorii în plus însă oul este extrem de sănătos pentru organism. El conține și proteine și carbohidrați „buni”. Însă medicii recomandă să nu mănânci mai mult de un ou pe zi, fie că îl prepari omletă, fiert sau ochi. 

Peștele gras conține vitamina D
Somonul este o sursă foarte bogată de vitamina D

Pește gras

Hering, somon, ton – iată câteva sortimente de pește gras pe care ar trebui să le incluzi în dietă mai ales în sezonul rece și mai ales dacă ai carențe de vitamina soarelui. Pe lângă aceasta, peștele gras este bogat și în calciu, proteine și fosfor.

COMENTARII

Lasă un răspuns